Kl 12.00 samlas vi för genomgång av dagens race. Närvarokontroll av alla anmälda lag och genomgång av regler och dagens upplägg. Lag som inte är med på genomgången kan inte delta i tävlingen! Utlottning av gokartar Start sker exakt kl 13.00 enligt klassiskt Le Mans manér. Alla gokartar står igång på ena sidan av startrakan. Alla förare som ska köra första passet står på motsatta sidan av startrakan. När starten går springer förarna över till sin kart, sätter sig och kör. Laget bestämmer själva när förarbyte ska ske. Minst 9 byten ska göras under loppets 5 timmar. Det är också tillåtet att byta förare när det är paus för tankning. Lag som inte gör tillräckligt många förarbyte kommer att bestraffas med 1 varvs avdrag. Vi kommer att använda den stora tävlingsdepån så tidigare info om kort depå och snabba varvtider är inte aktuell längre. Alla depåstopp kommer ta längre tid än ett normalvarv. Gokartarna behöver tankas varannan timme. Exakt kl 15.00 och 17.00 kommer loppet att flaggas för tankning. Förarna kommer då in i depån i den ordning de passerade mållinjen. All omkörning i depån är förbjuden. Alla kartar kommer att stannas och tankas samtidigt. Så fort detta är gjort fortsätter racet genom att alla kartar körs ut på banan igen på ett led. Omkörning är inte tillåten förrän man har passerat start/mål linjen. OBS! Vid tankningarna "tightas" fältet ihop precis som vid en pacecar körning. Det är tillåtet att byta förare under tankningspausen. Målflaggan faller kl 18.00. Det lag som då har avverkat flest varv (minus eventuella bestraffningsvarv) vinner. |